Home >> Sudbury-onderwijs >> Voorhout
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

BASISSCHOOL DE SCHAPENDEL

Stakman Bossestraat 73
2203 GH, NOORDWIJK
Telefoon: 071-3613477
meer info >>
6.1Km

OPENBARE BASISSCHOOL DE DUBBELBURG

Valkenhorst 2
2235 BW, VALKENBURG
Telefoon: 071-4013963
meer info >>
8.2Km

HET OPEN VENSTER

Tarwekamp 3
2592 XG, DEN HAAG
Telefoon: 070-3350959
meer info >>
18.8Km

OBS DE KAJUIT

Eendracht 2
1423 ET, UITHOORN
Telefoon: 0297-568067
meer info >>
19.4Km

ROOMS KATHOLIEKE BASISSCHOOL TRIANGEL

Zeelandiahoeve 7
1187 KR, AMSTELVEEN
Telefoon: 020-6453825
meer info >>
21.1Km

CHR. BASISSCHOOL DE REGENBOOG

Koningin Julianalaan 1
2631 BK, NOOTDORP
Telefoon: 015-3109519
meer info >>
21.3Km

'T VOGELNEST

Leeuwerik 3
2411 KR, BODEGRAVEN
Telefoon: 0172-614330
meer info >>
21.3Km

GOEMAN BORGESIUSSCHOOL

Aalbersestraat 35
1067 EZ, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6131807
meer info >>
25.3Km

7E MONTESSORISCHOOL

Nachtwachtlaan 35
1058 EB, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6836646
meer info >>
26.4Km

OPENBARE BASISSCHOOL DE PIJLSTAART

Pijlstaartlaan 7
3645 GR, VINKEVEEN
Telefoon: 0297-261633
meer info >>
26.5Km

CONSTANTIJNSCHOOL

Botter 2
3448 KA, WOERDEN
Telefoon: 0348-422567
meer info >>
26.8Km

ORANJE NASSAUSCHOOL

Ribesstraat 13-15
1032 JR, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6360005
meer info >>
32.5Km


Sudbury-onderwijs informatie

Sudbury-onderwijs (vorm van: democratisch onderwijs) is een vorm van bijzonder onderwijs die is vernoemd naar de Sudbury Valley School die in 1968 werd opgericht in het Amerikaanse Framingham (Massachusetts). De structuur van een Sudbury school is gebaseerd op een directe democratie. Iedereen in de school, studenten en staf, hebben een gelijke stem in de volledige organisatie van de school. Bij dit type onderwijs zijn kinderen volledig verantwoordelijk voor hun eigen leven, leren en toekomst. Er zijn geen opgelegde klassen, leerplannen, overhoringen.

Algemeen kenmerk

Op een Sudbury-school zijn leerlingen zelf volledig verantwoordelijk voor hun opleiding. De kinderen bepalen dus zelf wat, hoe, wanneer en met wie ze iets willen ondernemen. Leren is er een middel om doelen te bereiken. Het uitgangspunt is dat de meest waardevolle leerervaringen altijd diegene zijn die door de persoon zelf gekozen worden.

Een Sudbury-school is in essentie een veilige en berekenbare omgeving waar studenten van verschillende leeftijden en uiteenlopende interesses hun individuele curriculum vormgeven. Leren is praktisch of theoretisch, individueel of sociaal, formeel of informeel, maar steeds doelgericht en vanuit een intrinsieke motivatie.

Specifieke kenmerken

Afwezigheid van opgelegde lessen: Er is geen vast curriculum of een aantal verplichte vakken. In plaats daarvan volgt de leerling zijn interesse en leren ze de nodige vaardigheden als een bijproduct van hun activiteiten. Er zijn geen echte klaslokalen, maar ruimtes waar mensen kunnen samenkomen om dingen te ondernemen.

Leeftijdsmix: studenten worden niet gescheiden in leeftijdsgroepen, de vrije interactie tussen jongere en oudere leerlingen en volwassenen wordt gezien als een krachtig instrument voor leren en ontwikkeling bij alle leeftijden.

Autonome democratie: ouders hebben een beperkte betrokkenheid of geen betrokkenheid bij het schoolbestuur; Sudbury scholen worden gerund door een democratische school vergadering (schoolmeeting) waar de leerlingen en staf als gelijken deelnemen. Op een Sudbury school wordt zelfs het inhuren of ontslaan van staf door de schoolmeeting besloten door het houden van jaarlijkse staf verkiezingen, in tegenstelling tot de meeste andere scholen.